A németországi élelmiszer-kereskedelem koncentrációjának következményei

Seres Antal – Stauder Márta

Kulcsszavak: kiskereskedelem, élelmiszerkereskedelem, koncentráció, termelők

A német cégek már a kilencvenes években jelentősen bővítették nemzetközi tevékenységüket. Külföldi cégek jelenléte nem jellemző, a tőkeerős német konkurencia, a tudatos vásárlói magatartás miatt, továbbá azért, mert a külföldi cégek nem veszik kellően figyelembe a német fogyasztók sajátosságait. A koncentráció ellensúlyozására nemzeti beszerzési és értékesítési társulásokat hoznak létre az önálló kiskereskedők. A kis- és középvállalkozói szektoron belül megfigyelhető az innovatív vállalati, szervezeti formák – a kis és közepes méretű fiókhálózatos vállalatok – „előrenyomulása”, növekedési potenciálja. A társulásokhoz nem csatlakozott önálló kiskereskedők, kisboltok helyzete nehéz. Két stratégiai lehetőség létezik: kooperáció, társulás; és specializáció valamire, amit a többiek nem csinálnak.
A termelők a kereskedelem koncentrációjához kénytelenek alkalmazkodni, azt kell nézniük, hogy mit tudnak nagy mennyiségben szállítani, illetve ha kis mennyiséget tudnak előállítani, akkor réspiacot szükséges találniuk. A kereskedelmi koncentráció a termelőket is a kooperáció és a társulások felé tereli.