Környezetileg fenntartható turizmus: külföldi és hazai relációk

Dávid Lóránt – Baros Zoltán

Kulcsszavak: turizmus, fenntartható fejlődés, környezet

A turisztikai stratégiákra, turizmuspolitikára vagy menedzsmentre vonatkozóan jelenleg már általánosan elvárt igény a fenntarthatóság figyelembe vétele. Bár a legtöbb megközelítés általánosságban foglalkozik a kérdéssel, a kapcsolat és a célok elérhetősége nem mindig világos.
Általánosan elfogadott, hogy a fenntarthatóság három kulcseleme jelölhető ki: gazdasági, társadalmi és környezeti. Ezek arányainak figyelembevételével közelíthetünk eredményesen a fenntarthatósági célok irányába. Mindenképpen figyelembe kell venni, hogy a turizmusban a látogatónak mind a három tényezőre hatása van.
A desztináció-menedzsmentben mind a három fő tényezőre erős figyelemmel kell lenni. A turisztikai fejlesztéseket és célokat fenntartható módon kell elérni. A desztináció-menedzsmentben tehát ezeket a folyamatokat és kulcselemeket fenntartható módon kell figyelembe venni.
Az akcióterveknek és folyamatoknak, illetve magának a turizmusszektor fejlődésének olyan üteműnek kell lennie, hogy a megvalósulást az adott desztináció képes legyen kedvezőtlen társadalmi és környezeti változások nélkül befogadni.
A fenntarthatóság megteremtésében több innovációs lehetőség is áll a turizmus előtt
- termékinnováció: új, a környezeti elveket figyelembe vevő turisztikai termékek kialakítása, pl. ökotúrák;
- folyamat-innováció: melyben a szolgáltatások, tevékenységek működési folyamatait alakítják át a környezetet kevésbé terhelő technológiákra;
- menedzsment-innováció: amelyben a vállalkozások és szervezetek munkatársaikat, a helyi lakosságot és a turistákat is bevonják a környezetet kevésbé terhelő lehetőségek megteremtésébe.
Ebben a komplexitásban a Fenntarthatósági Érték Térkép/Modell egy nagyon előnyösen használható módszer a turizmus területi és létesítményi tervezésében Magyarországon és külföldön egyaránt.

Teljes cikk