A lakosság tájékozottsága a bioenergetikáról

Tamus Antalné

Kulcsszavak: megújuló energiaforrások, attitűd, asszociáció, primer kutatás

Az Észak-Magyarországi Régióra irányuló ökoenergetikai marketing sajátos feladat- és eszközrendszerét kívántuk megalapozni egy 600 fős, a vizsgált térségből kikerült mintán lebonyolított primer adatfelvétel eredményeinek tükrében. Kutatási célunk, hogy a térség gazdasági-társadalmi adottságait figyelembe véve megvizsgáljuk, milyen feltételek, milyen fogyasztói fogadtatás, affinitás mellett biztosítható versenyelőny a megújuló energiaforrások bevonásával, valamint rávilágítsunk arra, hogy mi jellemzi a lakosság jelenlegi energiahasznosítását, annak módját és az azzal való elégedettséget.
A lakosság – megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos – tájékozottsági szintjének vizsgálata során a nap-, víz- és szélenergia dominanciája figyelhető meg, ugyanakkor a megkérdezettek ezen energiaforrásokról csak felületes ismeretekkel rendelkeznek.
A tájékozódás fő forrásainak a hagyományos médiumok, így a televízió, az írott sajtó és a rádió tekinthető. Szembetűnő – korábbi kutatások hasonló eredményeivel szemben –, hogy a teljes válaszadói körre vetítve, a referenciacsoportok információforrást betöltő szerepe a legcsekélyebb.
Attitűdvizsgálatunk azt mutatja, hogy a megkérdezettek körében, a megújuló energiaforrásokhoz rendelhető fogalmak közül, a környezetvédelem, az olcsóság, a helyi energia előállítása, valamint a beruházásigény kaptak kiemelkedően nagy említési gyakoriságot. Mindez arra utal, hogy a válaszadók számára meglehetősen egyértelmű a megújuló energiaforrások „tisztasága”, illetve hogy azokhoz – a fosszilis energiahordozókhoz képest – olcsóbban lehet majd feltehetőleg hozzájutni.
Jellemzően erkölcsi, és nem anyagi támogatásban részesítené egy ilyen jellegű beruházás megvalósítását a megkérdezettek többsége.

Teljes cikk