Gondolatok a tudomány és a felsőoktatás kérdéseiről folyó vitához

Szabó Gábor

Kulcsszavak: felsőoktatás, Magyar Tudományos Akadémia, doktorképzés

A magyar felsőoktatás és a tudományos kutatás eredményességének egyik alapfeltétele, hogy a felsőoktatási intézmények és a kutatóintézetek között megfelelő együttműködés jöjjön létre. Az elmúlt másfél évtized tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy az akadémiai kutatóintézetek tekintetében – gondos előkészítést követően – azoknak a kialakítandó kutatóegyetemekbe való integrálása lenne a célszerű megoldás. Az integráció társadalmi hatékonysága egyértelműnek tűnik, mert az egyetemek szellemi és tárgyi infrastruktúrája jelentősen megerősödne, külföldi kapcsolatrendszerük pedig ugrásszerűen javulna. Mindez a magyar felsőoktatás „innovatív tudásvagyonát”, nemzetközi versenyképességét – főként az MSc és a PhD képzés tekintetében – jelentősen növelné. Az MTA intézménye fennmaradna, működését azonban a fejlett nyugati országok gyakorlatához kellene igazítani.