A szőlő-bor vertikum stratégiájának tudományos alapjai, különös tekintettel a Mátraaljai borvidékre

Magda Sándor – Gergely Sándor

Munkánk célja a szőlő-bor vertikum stratégiai aspektusainak bemutatása, a legnagyobb területű hegyvidéki borvidékünk, a Mátraaljai Borvidék jelenlegi helyzetének részletes feltárása, elemzése.

A tanulmány megalapozásához kérdőíves felmérést végeztünk a Mátraaljai Borvidék hegyközségei körében. Információkat kértünk a hegyközségi vezetőktől az adott hegyközség jellemzőiről, és kikértük véleményüket a borvidék jelenlegi helyzetéről, fejlesztésének lehetőségeiről.

A felmérés tárgya volt továbbá a hiányzó infrastrukturális elemek, köztük a hiányzó szőlőfeldolgozó, -tároló, borpalackozó kapacitások kvalitatív és kvantitatív jellemzőinek behatárolása, létrehozásuk feltételei; a termelői érdekű szaktanácsadás helyzete, korszerűsítésének feltételei; a térségi meteorológiai és növényvédelmi előrejelző rendszer kialakításának feltételei, hatása a gazdaságosságra és a környezetvédelemre.

Vizsgálatunk tárgya továbbá: a piacvezérelt fajtapolitika karaktere, feltételei; a hiányzó vezérbor(ok) kialakításának aspektusai, a velük kapcsolatos marketing jellegzetességei; a versenyképes méretű pinceszövetkezetek létrehozása, az Internet alapú termelői-vevői beszerzés és értékesítés rendszere, és a Mátraaljai Bor Kereskedőház által összehangolt marketing hatékony megvalósítása.

E tanulmányunkban a terjedelmi korlátok miatt nem közlünk minden általunk készített és elemzett táblázatot, csak az azokból levont következtetéseket tesszük közzé.

Teljes cikk