Társadalmi tőke és a közösségi agrármarketing az élelmiszergazdaságban

Tóth Anikó

Kulcsszavak: társadalmi tőke, kooperáció, közösségi agrármarketing

Az élelmiszeripari szereplők bizalmi szintje magasabb a korábbi évtizedben mért szintnél, a megkérdezettek körében határozottan érzékelhető a szorosabb összefogás szükségességének felismerése. Az együttműködési lehetőség adott. Kérdés, hogy a bizalmi szint mennyire mozdítja elő a közös fellépésekhez szükséges összefogást, az egyéni érdekek háttérbe szorítását. Egyértelmű az összefüggés a közös programokban való részvételi hajlandóság és mások KAM programokban való részvételének megítélése között. A közös akciókban részt vevő élelmiszeripari szereplők viszonylag nyitottak egymás felé, ami nagy valószínűséggel abból fakad, hogy érzik az akció pozitív hatását, a többi résztvevő együttműködő magatartását, és élményeiket átvetítik az ágazat többi szereplőjére is.

A KAM programokkal való elégedettség megítélésénél elsődleges szempont a szakmai színvonal. A szereplők már túljutottak azon a ponton, amikor csak az anyagi erőforrások nagyságából ítélkeznének. Felismerték a szakmai értékek fontosságát és egyértelműen első helyre sorolják azt az elégedettségi szempontok között. Az élelmiszeripar szereplőinek nagy része érzi az érdekérvényesítés változtatásának szükségességét, hatékonyságának növelésére tett is már javaslatot különböző fórumokon. Ezek a kezdeményezések azonban nagyrészt eddig nem valósultak meg.

Full article